26-01-2013

Top Ten Friday - Settings

brokeandbookish.blogspot.com
Het onderwerp van deze week is settings die je wel vaker zou willen tegenkomen in een boek. Ik vond het een erg leuk onderwerp om een lijst over te maken. Zeker omdat ik eigenlijk al een tijdje van plan was om er hierover een bericht te doen. Oja, ze staan niet in een bepaalde volgorde, ze verdienen allemaal op nummer 1 te staan.

1. Minder VS
Ik start mijn lijst alvast met een setting die ik liefst minder zou zien. Heel veel YA-boeken spelen zich af in Amerika. Ik heb het al vaker in reviews gezegd, dat ik graag eens wat afwisseling zou willen zien op dat vlak. Er zijn nog zoveel andere plaatsten in de wereld. Ik snap wel dat de auteurs meestal zelf Amerikaans zijn, maar toch. Dat is toch geen excuus? Doe ne keer zot!


2. Kostscholen
Boeken met kostscholen hebben altijd zo'n sfeer! Om één of andere reden slaat dat bij mij altijd wel aan. Natuurlijk is de school der scholen Zweinstein. Ik zou er echt niets op tegen hebben als er nog nieuwe boeken uitkwamen die zich op Zweinstein afspelen, met andere personages uiteraard, een generatie verder misschien. Gewoon om terug die fantastische sfeer daar op te snuiven.


3. Natuur
Ik vind boeken die zich in een stad afspelen leuk, daar niet van, maar ik lees ook graag boeken die zich in een minder urban setting afspelen. Bossen, bergen, moerassen, noem maar op. Misschien dat ik daarom ook zo van fantasy hou.


4. Kastelen
Ik hou van kastelen! Ze zijn mooi, massief en hebben een geschiedenis. Als ik ooit heel veel geld heb, koop ik een kasteel, renoveer ik het en bewoon ik het. Zo'n oud gebouw heeft iets. Zeker kastelen met lange gangen, hoge torens en kleine verborgen kamertjes. Boeken met kastelen, in elke tijd, zijn een hit op dit adres!    


5. Reizen
Bij boeken met lange reizen in, verandert de setting constant, dat is misschien wel de reden dat het me aanspreekt. Bovendien kun je in alle genres, boeken tegenkomen met lange trektochten en reizen. In fantasy, doorheen een onbestaande wereld, met paarden en veel avontuur. In Contemporary, hoeveel road trip boeken zijn er wel niet? In dystopia, doorheen verlaten steden en verwoeste wegen. Ja, het is van alle tijden, en I like it!


6. Sneeuw
Erg passend, sinds het op dit moment sneeuwt hier. Ik denk dat de winter mijn favoriete seizoen is, maar natuurlijk is het leuke aan seizoenen de afwisseling. In de zomer zeg ik waarschijnlijk dat de zomer mijn favoriete seizoen is. Maar er valt niet te ontkenning dat sneeuw iets magisch heeft, voordat het in de stad in grijze drap verandert.

Heb jij nog settings die je vaker wilt zien in YA-boeken, laat ze dan zeker achter in comments, want dat interesseert me echt.

4 opmerkingen:

  1. Helemaal met de meeste eens! Ik vind fantasy boeken ook zo mooi, aangezien er vaak kastelen in voor komen en prachtige omgevingen (bossen, moerassen etc ;)) En idd... kostschool boeken hebben gewoon een bepaalde sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Emma,
    Als je nog andere boeken wilt lezen die zich afspelen op Zweinstein dan moet je de serie James Potter van G. Norman Lippert eens lezen. James is de zoon van Harry en die beleeft net zoveel als zijn vader. Het is een serie van 3 boeken en ze zijn erg goed geschreven, de schrijfstijl lijkt erg veel op die van JKR. De eerste 2 delen zijn vertaald naar het Nederlands maar de vertaling laat hier en daar wat te wensen over. Ik zou je aanraden de engelstalige versies te lezen want deel drie is nog steeds niet vertaald en als je, net zo als ik, de 1e twee delen in het nederlands hebt gelezen dan is het overstappen naar engels niet zo handig want de namen van de personages zijn niet gelijk. Dit is de blog waar je de boeken kunt downloaden http://www.jamespotterseries.com.
    Veel leesplezier, groetjes Alma

    BeantwoordenVerwijderen