26-01-2013

The Exiled Queen - Cinda Williams Chima



The Exiled Queen is het tweede boek in The Seven Realms reeks en het vervolg op The Demon King, waar ik onlangs een review van geschreven heb, lees het hier. Zoals ik wel vaker bij vervolgen doe, krijgt The Exiled Queen een review van een andere vorm, namelijk een 5 redenenreview, zoals ik het noem. 5 redenen waarom je dit boek moet lezen.

Als je The Demon King niet gelezen hebt, raad ik je aan om niet verder te lezen, er staan geen grote spoilers in over het verhaal, maar gewoon door te weten waarover The Exiled Queen gaat, verklap je het einde van The Demon King. En dat zou ik niet willen.

Het eerste boek eindigt waar het tweede boek begint. Raisa en haar companions en Han en Dancer staan op het punt om naar Odon's Ford te vertrekken.

1. Nieuwe ontdekkingen
The Demon King speelde zich af in maar één van de provincies van The Seven Realms, namelijk The Fells. In The Exiled Queen, reizen de hoofdpersonages doorheen het hele land en doorkruisen op hun pad verschillende andere provincies. Ze zijn allemaal heel verschillend en ik vond het leuk om de kaart in mijn hoofd uit te bereiden. Ik vind het landschap in fantasy boeken belangrijk en in dit boek was er voor ieder wat wils. Besneeuwde bergtoppen en passen, mistige moerassen, canyons,...

2. Avontuur & actie
De reis van de hoofdpersonages doorheen verschillende gebieden, die niet altijd overlopen van gastvrijheid, brengt heel wat avontuur en actie met zich mee. Ze moeten zich meermaals verdedigen en de tocht verloopt niet zonder hindernissen. Zo'n trektochten met een bepaald doel doorheen onherbergzame landen vind ik wel iets hebben. Ze zijn spannend, er gebeurt van alles en bovendien zitten de personages de hele tijd met elkaar opgescheept, dat heeft soms een leuke uitkomst.

3. Odon's Ford
Niet alleen de tocht er naar toe, ook de bestemming, Odon's Ford was tof. Het is een school met verschillende afdelingen en klassen. Het is een school voor al wat oudere leerlingen, een beetje de universiteit van The Seven Realms. Zoals ik in mijn vorige post Top Ten Settings, zei zijn kostscholen één van mijn favoriete settings voor een boek en dat is hier ook waar. 

4. Raisa en Han
Raisa en Han veranderen allebei. Raisa wordt echt badass met wapens en haar royale status. Han was al badass met wapens maar krijgt er nu nog eens krachtige magie bij. Raisa en Han ontmoeten elkaar in dit boek weer, nogal logisch sinds ze op dezelfde school zitten. Hun relatie ontwikkelt zich verder, en meer ga ik niet verklappen.  

5. De rest van de crew
Natuurlijk zijn er nog andere personages die absoluut vermeld moeten worden. Amon, dat eigenlijk zo goed als een derde hoofdpersonage is. Ik vind Amon erg sympathiek en erg volwassen en plichtbewust voor zijn leeftijd. Amons soldaten zijn ook leuk en zijn niet gewoon opvulling, zij hebben ook een verhaal. Dan wil ik ook nog even kijken in het kamp van de tegenstanders, daar hebben we onder andere de tovenaarstweeling; Micah en Fiona Bayar. Ik vind het moeilijk om hoogte van die twee te krijgen en hoe evil ze eigenlijk wel zijn. Ik ben erg benieuwd wat er met die twee gaat gebeuren!

Cover
Ik ben blij dat de cover bij de cover van het eerste boek past, en dat ze echt een reeks vormen. Het voorwerp, die ring met rennende wolven, komt echt in het boek voor, en dat is altijd fijn. Net zoals bij de vorige cover vind ik het streepje landschap onderaan erg geslaagd, net zoals de plaatsing van de titel en de schrijfster.

Auteur: Cinda Williams Chima
Titel: The Exiled Queen
Nederlandse titel: Koningin in Ballingschap
Goodreads-sterren: 4,38
Pagina's: 586
Verschijningsdatum: 24 september 2010
Er komen nog twee vervolgen. Ik heb het derde boek ook al achter de kiezen, helaas is het vierde boek nog niet in Kindle verschenen en moet ik nog even op mijn honger zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten