26-08-2012

Bloodlines, The Golden Lily - Richelle Mead


Mijn mening
Ik dacht dat ik al een review van Bloodlines geschreven had, maar dat was niet het geval. Aangezien ik ongeveer een maand geleden The Golden Lily gelezen heb en die ook nog niet gereviewed is, is het tijd voor een review (van ze allebei tegelijk).

Voor diegene die deze serie niet bekend is, een korte inleiding: Bloodlines is de nieuwe serie van Richelle Mead, schrijfster van Vampire Academy. Bloodlines is speelt zich in dezelfde wereld af. Er komen ook enkele personages in voor die we al leerde kennen in Vampire Academy.

Ik zou mensen die Vampire Academy nog niet gelezen hebben, afraden deze review te lezen. Bloodlines speelt zich af na de gebeurtenissen in Vampire Academy, dus er zijn heel wat spoilers in deze reeks, en dus ook in deze review. Je kunt wel alvast mijn review lezen van Vampire Academy. Je bent gewaarschuwd!

Alhoewel het verhaal zich afspeelt in dezelfde wereld als Vampire Academy, draait het om iets anders. Waar het in Vampire Academy eerder over de vampierpolitiek en strigoi ging, gaat het in Bloodlines over de alchemisten en de relatie tussen mens en vampier van vriendschap tot vampirehunters, niet zo vriendschappelijk dus.

Het hoofdpersonage is Sydney, de alchemist die wel al tegenkwamen in Blood Promise, 4e boek van Vampire Academy. Sydney zit totaal anders in elkaar dan Rose. Rose is één van mijn favoriete hoofdpersonages en daar kan Sydeny niets aan veranderen. Toen ik dan ook in Bloodlines begon, was het even aanpassen aan Sydney. Maar wees gerust, je bent snel gewoon aan Sydney's iets minder wilde persoonlijkheid. Sydney is veel braver, serieuzer en minder kick-ass dan Rose, maar ze is wel intelligent en what's not to like about that? Het is even wennen, maar ik vind Sydney toch een leuke. Ze moet wel en beetje uit haar schulp komen, zeker wat kleding betreft. Er is alvast een verschil tussen Bloodlines-Sydney en The Golden Lily-Sydney. Dus misschien is ze tegen het laatste boek helemaal opengebloeid.

En dan eigelijk de grote reden dat ik aan deze serie begonnen ben: Adrian Ivashkov. Hij was één van mijn favoriete personages in Vampire Academy en het was ook duidelijk dat tegen het einde van Last Sacrifice, Adrians verhaal nog lang niet af was. Ik was dus heel blij toen ik zag dat Adrian een grote rol speelt in Bloodlines. Adrian zorgt ook voor de nodige humor, iets wat altijd welkom is in boek.

Ik was verbaasd door de afwezigheid van romance, vooral in Bloodlines (boek één), aangezien het toch geschreven is door Richelle Mead. Daar is een reden voor, maar ik weet niet of dat onder het kopje spoilers valt, als het er één is, dan is het een kleintje, iets wat ik zelf al wist voordat ik aan deze reeks begon en ik vond het boek zeker niet minder goed. - Het koppel , of toch wel de twee die iedereen samen wil zien, zijn Sydney en Adrian, genaamd Sydrian. In Bloodlines zie je het al aankomen, maar pas tegen het einde van The Golden Lily is de grote ontknoping. Nu als je Vampire Academy gelezen hebt, weet je hoe Sydney tegenover vampiers staat. Er is al een hele evolutie van Blood Promise tot The Golden Lily in Sydney's kijk op vampiers, maar dat gaat niet in één twee drie. Het is dus niet meer dan normaal dat het tijd kost voor Sydney om helemaal te ontdooien rond vampiers. En is het dus ook heel realistisch dat er niet zo veel romance is in Bloodlines (boek één).

Bloodlines (de serie) is niet beter dan Vampire Academy, maar ook niet slechter, wel heel anders. Hoe dan ook, ik vind het een aanrader en ik kan alvast niet wachten op het volgende boek!

Cover
Helemaal geen fan van de covers. Ik vind ze eerlijk gezegd gewoon lelijk. Ik vind alle gezichten niet passend (Bloodlines: links, Adrian; rechts, Sydney. The Golden Lily: links, Jill; rechts, Sydney). En ik heb in het algemeen een grondige hekel aan gezichten op de cover. Zeker als ze zo arrogant kijken als cover-Sydney. Het enige wat ik leuk vind aan de covers zijn de titels. Dat vind ik mooi gedaan, voor de rest, een belediging voor de boeken.

Goodreads-sterren
  • Bloodlines: 4.29
  • The Golden Lily: 4.44

Info
  •  Auteur: Richelle Mead
  • Titels: Bloodlines, The Golden Lily
  • In september komt Bloodlines in het Nederlands uit, genaamd Bloedverwanten.
  • De serie gaat zes boeken tellen, net zoals Vampire Academy
  • Het vervolg, The Indigo Spell, komt uit op 12 februari, laat dat maar snel dichterbij komen!

3 opmerkingen:

  1. Goede middag,

    Hebt u al een idee wanneer boek 2 in het Nederlands uitkomt aub ?

    Met vriendelijke groeten
    Lutgard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, sorry, ik heb geen datum, noch titel gevonden. Ik heb de website van de uitgeverij gecheckt, webshops, andere blogs,...
      Zodra ik een datum zie, zal ik het hier posten.

      Verwijderen
  2. Heb je toevallig enig idee wanneer boek 4, The Fiery Heart, uitkomt in het nederlands?

    BeantwoordenVerwijderen