15-08-2011

Vampire Academy - Richelle Mead


Achterflap
St. Vladimir Academy is geen gewone kostschool, maar een school waren moroi opgeleid worden in magie en damphirs getraind om de moroi te beschermen tegen strigoi. Zo is Rose Hathaway, een damphir, bodyguard voor haar beste vriendin Lissa, een koninklijke moroi prinses. Ze waren weggelopen van St. Vladimir, maar zijn teruggesleept, terug naar het gevaar waar ze van gevlucht waren.

Mijn mening
Superreeks! Vanaf de eerste tot de laatste pagina was het spannend. Ik vind het kostschoolaspect ook een bonuspunt, ik weet niet waarom, maar ik vind scholen en vooral kostscholen een leuke plek voor boeken om plaats te vinden. Rose is wel enkel in de eerste drie boeken op school, dus het wordt ook niet te langdradig. Over Rose gesproken, je maakte al kennis (als je Vampire Academy niet kent) met haar in top on the 10th - kick-ass heldinnen als strigoi-killer. Buiten kick-ass is is ze ook grappig, altijd leuk om soms zo eens te moeten grinniken. Ik mag Rose wel. Lissa, darentegen, ik weet niet waarom, maar haar kan ik soms echt niet hebben. Misschien omdat ze een verwende royal en moroi is, misschien omdat ze altijd gered moet worden, ik weet het niet. Ok, next: politiek-gedoe, omg, soms was ik zo geïrriteerd dat ik de boeken bijna tegen de muur gooide. Moroi regeren alleen en verwachten dat dhampirs hun leven opgeven om het hunne te beschermen en zo gaat het maar door, aaaargh! Zo oneerlijk en onrechtvaardig, geen wonder dat ik Lissa niet leuk vind. (*spoilers*) Ik denk dat ik als ik een dhampir zou zijn guardian zou worden voor iemand als Abe, niet koninklijk en dik betaald.
Nog iets dat leuk was zijn natuurlijk de vampiers, ik ben al lang een vampfan, toen ik 10 was heb ik zelfs een spreekbeurt over vampiers gedaan. Dankzij de dhampirs was er ook behoorlijk wat actie en gevecht, daar hou ik wel van, een schop ginder, een dreun hier en in Vampire Academy's geval een staak daar.

Op een rijtje: grappig, spannend, romantisch, actie, en ergernisaanvallen. Een aanrader dus!

Cover
Omdat er veel te vertellen valt over de covers van Vampire Academy komt dat morgen. Ik heb bij dit bericht mijn favoriete covers gezet.

Goodreads-sterren
  • Vampire Academy: 4.26
  • Frostbite: 4.38
  • Shadow Kiss: 4.48
  •  Blood Promise: 4.43
  •  Spirit Bound: 4.50
  •  Last Sacrifice: 4.52
Gemiddelde: 4.43


Info
  • Engelse titels: Vampire Academy, Frostbite, Shadow Kiss, Blood Promise, Spirit Bound, Last Sacrifice
  • Nederlandse titels: Academicus Vampyrus, IJskoud, Schaduwkus, Bloedbelofte, Geestesband, Offergave
  • Auteur: Richelle Mead
  • De reeks is afgelopen, Richelle Mead is wel aan een nieuwe reeks van zes boeken begonnen: Bloodlines. Waarvan het eerste boek 23 augustus uitkomt.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten